Het witte goud, koningin der groenten. Boordevol vitamines: K, C, B1, B2, B11 en E. Van celdeling tot immuunsysteem, van bloedstolling en botten tot huid en haar: asperges zorgen overal voor. Vooral voor overheerlijke pasta!  De vegetariërs onder ons kunnen de gerookte zalm vervangen door gerookte tofu.

Ingrediënten

• 300 g volkoren penne • 1 teen uitgeperste knoflook • 500 g asperges • 200 g gerookte (liefst wilde) zalm of gerookte tofu • 2 bosuitjes in ringetjes • 2 dl room • 1 el kokosolie of andere bakolie • zout en peper • verse marjolein, oregano, tijm of bonenkruid • olijfolie extra vierge

Bereiding

Penne gaar koken, laten schrikken en afgieten. Maak de pasta af met een scheut extra vierge olijfolie, een draai uit de pepermolen en zoutmolen en een uitgeperste teentje knoflook. Schud goed door. Schil de asperges en kook gaar in stukjes van ongeveer 3 centimeter. Snijd zalm/tofu en bosuitjes in reepjes. Doe olie in wok of hapjespan. Bak zalm of tofu (tofu moet langer bakken dan zalm) en voeg dan asperges en room toe. Strooi de bosuitjes erover en maak af met een draai uit de pepermolen. Knip de groene kruiden eroverheen en schep voorzichtig om. Serveer met een eenvoudige groene salade met mosterdvinaigrette en naar wens een goed glas droge witte wijn.

Pin It on Pinterest

Share This