Armeluis-asperges of keukenmeidenverdriet. Zo worden schorseneren wel genoemd. Ze zijn bruin of zelfs zwart, met een dikke schorsachtige schil: het lijken wel modderige stokken. Ze zijn erg gezond en hebben een mooie, zachte smaak, die wordt vergeleken met die van asperge, en soms ook met artisjok of kardoen. Daar komt nog bij dat schorseneren niet duur zijn.

Ingrediënten

 • Schorseneren  • 300 ml melk  • 30 gram roomboter  • 30 gram bloem  • verse nootmuskaat  • peper en zout

Bereiding

Bij het schillen komt er een kleverig melksap vrij, dat lastig van handen of keukengerei te verwijderen is. Schil ze daarom met een dunschiller in een bak water waaraan je een scheutje citroensap toevoegt om verkleuring tegen te gaan. Andere methode: boen de schil van de schorseneren schoon en kook ze eerst 8 tot 10 minuten of totdat je ziet dat de schil een beetje los komt. Let op: ze zijn dan nog niet gaar! Spoel ze af onder koud water en pel ze, of gebruik daarvoor een dunschiller. Daarna kun je ze nog ca 5 minuten koken tot ze gaar zijn. Of stoom ze. kook je ze verder tot ze gaar zijn. Qua garing zijn ze misschien het beste te vergelijken met winterpeen: beetgaar is voor de meesten net wat te hard, maar veel zachter moet het niet worden. Serveer in stukjes.

Voor de saus: verwarm een pan met een dikke bodem en smelt de roomboter. Hij mag niet bruin worden. Meng in één keer alle bloem erbij en bak enkele minuten. Voeg daarna een scheut koude melk erbij en roer tot die helemaal is opgenomen. Voeg op deze wijze alle melk erbij. Zo ontstaat een lobbige witte saus. Kruid met peper en zout en rasp er de nootmuskaat door. Schenk vlak voor het serveren over de schorseneren. Dit is een heerlijk mild bijgerecht dat heel goed samengaat met witte vis of gemarineerde kipfilet. Je kunt van schorseneren ook heerlijke puree maken.

Pin It on Pinterest

Share This