Spitskool is eigenlijk een witte kool, maar dan spits. En in tegenstelling tot witte kool geldt spitskool als echte zomergroente. Door de teelt in het voorjaar krijgt spitskool een punt en een lossere structuur. Spitskool heeft ook een zachtere koolsmaak dan witte kool. De groente is goed houdbaar, een week of langer in de koelkast. Spitskool is voor heel veel gerechten geschikt. Vegetarisch en met vlees.

Ingrediënten (4 personen)

• 1 spitskool • 3 eetlepels kokosolie of olijfolie om in te bakken • 2 fijngehakte teentjes knoflook • 1 eetlepels kerriepoeder • 200 ml kokosmelk • handje fijngesneden bladkoriander (gedroogd ± 15 gr) • 1 handje gepelde en grof gehakte pistachenootjes • (zee)zout en peper.

Bereiding

Verwijder de buitenste bladeren van de spitskool, snijd de harde kern weg en hak de kool in 6-8 parten. Verhit de olie in een wok of hapjespan, doe de knoflook en kerrie erbij en laat 1 minuut zachtjes bakken. Leg de parten spitskool in de pan en bak deze zachtjes 2 min. per kant. Bestrooi de spitskool met zout en voeg een klein scheutje water toe. Laat met de een deksel op de pan in 10 tot 15 minuten zachtjes gaarsmoren. Schep de parten met een schuimspaan uit de pan en houd ze warm. Roer de kokosmelk door het smoorvocht en laat het geheel op een hoog vuur inkoken tot een dikke saus. Breng op smaak met zout en peper en roer de helft van de koriander erdoor. Leg op elk (verwarmd) bord een part spitskool en schep de saus eroverheen. Bestrooi met de pistachenootjes en de rest van de koriander. Serveer met pandanrijst en cassavekroepoek.

TIP: rooster wat sesamzaadjes in een koekenpan tot ze beginnen te ‘springen’, en strooi ze als laatste over de gestoofde spitskool.

 

Pin It on Pinterest

Share This