Tzatziki kun je bij heel wat gerechten eten; als bijgerecht, op een broodje, bij gegrild vlees of gewoon lekker lepelen uit een kommetje. Het is ook op heel wat manieren te bereiden. Wij kiezen voor de Griekse variant. O ja, er zit nogal wat knoflook in….

 

Ingrediënten

• 500 ml dikke (Griekse) yoghurt • 1 komkommer • 6 grote tenen knoflook • olijfolie • oregano • peper en zout naar smaak.

Bereiding

Was de komkommer en rasp hem met een grove rasp. Doe de komkommer in een vergiet en knijp hem goed uit. Doe dit een paar keer, tot er niet veel vocht meer uit komt. Bestrooi de komkommer met zeezout en knijp nog een keer uit. Doe de yoghurt in een schaal en meng de komkommer erdoorheen. Pers de knoflook uit en meng goed door de yoghurt. Maak op smaak met flink wat peper en zout en voeg een scheutje olijfolie toe. Proef of je de smaak goed vindt en voeg eventueel nog wat peper of zout toe. Zet de Tzatziki zeker een halfuur in de koelkast voordat je hem opdient. Als je de tijd hebt, kun je de saus het beste nog wat langer op smaak laten komen.

Tip
Garneer eventueel met een klein beetje oregano. Een olijf (of 2-3) in het midden maakt het mooi af.

Pin It on Pinterest

Share This